Tudnivalók: egyéb vagy falusi szálláshely létesítése
FALUSI SZÁLLÁSHELY LÉTESÍTÉSE avagy Hogyan lehetek falusi turizmus szolgáltató?
Milyen jogszabályokat kell figyelembe vennem?
239/2009. (X./20.) Korm. Rend. a szálláshely-szolgáltatási tevékenység folytatásának részletes feltételeiről és a szálláshely-üzemeltetési engedély kiadásának rendjéről.
A rendelet ide kattintva olvasható: tovább! ->>
52/2010. (IV. 30.) FVM rendelet – a kistermelői élelmiszer-termelés, -előállítás és -értékesítés feltételeiről.
A rendelet ide kattintva olvasható: tovább ->>
Falusi vagy egyéb szálláshely?
A szálláshely lehet szálloda, panzió, kemping, üdülőház, közösségi szálláshely, falusi szálláshely vagy egyéb szálláshely.
A 239/2009. Kormányrendelet értelmében egyéb szálláshely a szálláshely-szolgáltatás céljára hasznosított, nem kizárólag szálláshely-szolgáltatás rendeltetéssel létesített önálló épület vagy annak lehatárolt része, ahol az e célra hasznosított szobák száma legfeljebb 8, az ágyak száma legfeljebb 16.
Az egyéb szálláshelyeken belül létezik a falusi szálláshely kategória.
A kormányrendeletben foglaltak szerint falusi szálláshely a Balatoni Kiemelt Üdülőkörzethez nem tartozó települések, valamint a gyógyhelyek kivételével az 5000 fő alatti településeken, illetve a 100 fő/km² népsűrűség alatti területeken található olyan egyéb szálláshely, amelyet úgy alakítottak ki, hogy abban a falusi életkörülmények, a helyi vidéki szokások és kultúra, valamint a mezőgazdasági hagyományok komplex módon, adott esetben kapcsolódó szolgáltatásokkal együtt bemutatásra kerüljenek.
Hol kezdjem?
A szálláshely fekvése szerinti települési önkormányzat jegyzőjéhez kell bejelenteni a szálláshely létesítési kérelmet.
A szálláshely-szolgáltatás tekintetében
- az üzemeltetési engedélyt kiadó,
- a szálláshelyekről nyilvántartást vezető,
- a szálláshely-szolgáltatási tevékenységet ellenőrző, valamint
- a szálláshely-szolgáltatási tevékenység felügyeletét ellátó
hatóságként – a Kormány kijelölése alapján – egyaránt a szálláshely fekvése szerinti illetékes települési önkormányzat, Budapesten a kerületi önkormányzat jegyzője jár el.
Milyen engedélyezési követelményeknek kell megfelelni az egyéb szálláshelyeknek?
1. A szoba nagysága:
a) egyágyas: legalább 8 négyzetméter,
b) két-vagy több ágyas: legalább 12 négyzetméter, a harmadik ágytól ágyanként további 4 négyzetméter,
c) legmagasabb ágyszám: szobánként 4 ágy, gyermekek számára emeletes ágy használata is megengedett.
2. Vizesblokk: a vendégek számára elkülönített fürdőszoba/zuhanyozó vagy mosdó, WC, -kefe tartóval, WC-papírtartó papírral, higiéniai hulladéktárolóval.
3. Kávékonyha: kávé-, tea főzésére, reggeli jellegű ételek készítésére alkalmas berendezéssel (főzőlap, mosogató, asztal, szék) és felszereléssel (edények), a vendégek számára elkülönített hűtőszekrény használattal.
Milyen üzemeltetési követelményeknek kell megfelelni az egyéb szálláshelyeknek?
1. Ügyelet: a szállásadó vagy megbízottja a helyszínen vagy ügyeleti telefonszám megadásával biztosítja.
2. A helyszíni ügyeleti időszakon kívül a vendégek számára belépés biztosítása.
3. Takarítás:
a) vendégszoba legalább hetente egyszer, ágyneműhuzat-és törülközőcserével egyidejűleg (ágynemű: 1 db paplan, 1 db párna személyenként, törülköző: 1 db kéztörlő, 1 db nagyméretű törülköző személyenként), az új vendégek érkezése előtt minden esetben,
b) a közösen használt helyiségek takarítása mindennap.
Milyen közreműködő szakhatóságok vannak az engedélyezési eljárásnál?
A falusi szálláshely engedélyezése iránti eljárásban szakhatóságok nem működnek közre.
Mennyi idő, mire mindent elintézek?
A kérelmet a jegyzőnek az általános, 30 napos ügyintézési határidőn belül kell elbírálnia, ezt a határidőt a jegyző egy alkalommal 30 nappal meghosszabbíthatja.
Ki adja ki a működési engedélyt?
Ha a kérelem és a szálláshely is megfelel a jogszabályi feltételeknek, a jegyző a szálláshely-üzemeltetési engedélyt kiadja.
A jegyző az engedély megadásával egyidejűleg a szolgáltató részére erről külön igazolást is kiállít. A jegyzőnek az eljárásért az általános tételű eljárási illetéket, azaz 3 000 Ft-ot kell megfizetni a kérelem benyújtásakor, a kérelemre ragasztott illetékbélyeggel.
Kihez fordulhatok segítségért?
Jegyző –a szálláshely fekvése szerinti települési önkormányzat jegyzője
Falusi és Agroturizmus Országos Szövetsége (FATOSZ) www.fatosz.eu : a falusi turisztikai szolgáltatók érdekképviseleti szervezete, a Nemzeti Tanúsító Védjegy „gazdája”
Tourinform Irodák www.tourinform.hu és Magyar Turizmus Zrt. (MT Zrt.) www.szakmai.itthon.hu : turisztikai marketing és a Nemzeti Turisztikai adatbázisba történő bekerülés, kiadvány terjesztés, turisztikai kiállításokon és rendezvényeken történő megjelenés
Hogyan lehetek napraforgós szálláshely?
A „napraforgós” Nemzeti Tanúsító Védjegy hazánkban az egyetlen, egységesen elismert, országos minőségbiztosítási rendszer, melynek alapvető célja a falusi szálláshelyek osztályba sorolása.
A védjegy igénylése nem kötelező, de hasznos marketing eszköz: a tanúsított védjeggyel rendelkező szolgáltatók előnyt élveznek a turisztikai marketing kommunikációban.
A védjegy elnyeréséhez pályázati nyomtatványt kell benyújtani a FATOSZ megyei szervezetéhez.
A védjegy odaítéléséről és a napraforgós besorolásról (egytől négy napraforgóig) a Nemzetgazdasági Minisztérium és a FATOSZ delegáltjaiból álló Bíráló Bizottság dönt. A védjegy 5 évig érvényes, de minden évben ellenőrzik a szálláshelyeket.
A minősítési alapkövetelményekről és a védjeggyel kapcsolatos egyéb tudnivalókról bővebb információ itt található.
Milyen turisztikai marketing eszközöket vehetek igénybe ingyenesen?
A Nemzeti Turisztikai Adatbázisba (NETA) történő bekerülés ingyenes. Az adatbázis képezi az alapját a www.itthon.hu honlapnak és a Tourinform Irodák információs rendszerének.
A FATOSZ adatbázisába (www.fatosz.hu) automatikusan bekerülnek a minősített falusi szálláshelyek.
További információk:
http://www.fatosz.eu/hu/szakmai...
https://ugyintezes.magyarorszag.hu/ugyek...
Forrás: www.itthon.hu